Hanki kovaa dataa myyjiesi vahvuuksista ja heikkouksista – myyntikompetenssit paljastuvat analyysillä

"Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu" todisti jo kansanedustaja Tölli. Ajatus ei ole hänen omansa. Kautta aikain on tiedetty, että oikean tien löytäminen vaatii aluksi lähtöpisteen selvittämistä.

Kun puhutaan myynnin ja myyjien kehittämisestä, vaaditaan samaa: täytyy tietää myyjien vahvuudet ja heikkoudet, jotta tiedetään mihin rooliin kukin sopii ja miten esihenkilö voi heitä parhaiten auttaa. Siihen tarkoitukseen täydellinen työkalu on Myyntikompetenssianalyysi.

Sen avulla saat nopeasti realistisen käsityksen tiimisi tilanteesta. Kun alkupiste on paljastettu, oikean reitin piirtämien kartalle käy helposti.

Jos sinä haluat saada parhaan mahdollisen käsityksen myyjiesi osaamisesta, laita viestiä vaikka WhatsAppissa tai soittele. Laitetaan Myyntikompetenssikone laulamaan!

Jutellaan WhatsAppissa lisää!

Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, Myyntikoulun rehtori
pasi@myyntikoulu.fi

Kysymällä et (todennäköisesti) saa oikeita vastauksia

Jos haluat tietää mitkä ovat myyjiesi vahvuudet ja heikkoudet, loogiselta ratkaisulta tuntuu tietenkin kysyä heiltä. Jos tiimisi kulttuuri on täydellinen, saatat saada jokseenkin päteviä vastauksia – ehkä. Luultavasti kuitenkaan et, kahdesta syystä:

1. Myyjät eivät tiedä.
  2. Myyjät eivät uskalla kertoa, varsinkaan heikkouksiaan.

Toki sitkeällä työllä ja etenkin säännöllisillä henkilökohtaisilla palavereilla pystyt saamaan paljonkin selville. Kahden keskenhän sinun täytyy joka tapauksessa alaistesi kanssa keskustella säännöllisesti.

Myyntikompetenssianalyysi kuitenkin nopeuttaa prosessia huomattavasti ja pääset selvitystyön sijaan suoraan kiinni kehittämiseen.

Oikea ihminen oikeaan myynnin vaiheeseen

Muutaman myyjän tiimissä lähtökohta on tietenkin se, että kaikki tekevät kaikkea prospektoinnista jälkihoitoon. Silti silloinkin voi olla hyötyä painottaa tehtäviä kunkin myyjän vahvuuksien mukaan.

Isommassa tiimissä roolien jakaminen voi hyvinkin nopeasti parantaa kokonaistulosta merkittävästi.

Myyntikompetenssianalyysistä saat selkeän käsityksen tiimisi jäsenten erilaisista vahvuuksista ja siitä, mihin myyntiprosessin vaiheeseen, eli rooliin kukin parhaiten sopii.

18 myyjän tärkeää ominaisuutta tarkassa syynissä

Ulkoa katsottua myyjän työ vaikuttaa yksinkertaiselta: etsi, kontaktoi, tarjoa, klousaa. Jotta nuo onnistuisivat, tarvitaan kuitenkin monia taitoja, joita kaikkia sen paremmin myyjä kuin johtajakaan ei tule välttämättä ajatelleeksi.

Myyntikompetenssianalyysi pureutuu kaikkiin näihin 18:aan ominaisuuteen ja näyttää millä kohdalla janaa myyjä kunkin taidon kohdalla on.

18 myyntikompetenssia ovat:

• Prospektointi
  • Prospektin arviointi
  • Yhteyden rakentaminen
  • Prosessin noudattaminen
  • Tavoitehakuisuus
  • Luottamuksen saavuttaminen
  • Vastaväitteiden käsittely
  • Tehokas kyseleminen
  • Aktiivinen kuuntelu
  • Kriittinen ajattelu
  • Aloitteen tekeminen
  • Myyntiprosessin kontrolloiminen
  • Ratkaisun esittäminen
  • Ajankäyttö
  • Takaiskuista toipuminen
  • Rahan käsite
  • Määrätietoinen kilpailullisuus
  • Tunteellinen riippumattomuus

Kehityssuunnitelma näyttää reitin parempiin tuloksiin

Lähtöpisteen löytäminen on tärkeää ja siihen moni analyysi pysähtyykin. Se ei vielä kuitenkaan auta parantamaan tilannetta.

Myyntikompetenssianalyysi sen sijaan tarjoaa yksityiskohtaisen kehityssuunnitelman, eli reitin kohti oikeaa paikkaa. Ja se reitti sekä sen seuraaminen ratkaisee tietenkin kaiken.

Suunnitelma ei  keskity pelkästään heikkouksien kohentamiseen. Myös vahvuuksiin täytyy kiinnittää huomiota, sillä niillä myyjä tuo tällä hetkellä omat kauppansa.

Katso miltä analyysi näyttää

• Prospektointi
  • Prospektin arviointi
  • Yhteyden rakentaminen
  • Prosessin noudattaminen
  • Tavoitehakuisuus
  • Luottamuksen saavuttaminen
  • Myyntiprosessin kontrolloiminen
  • Vastaväitteiden käsittely
  • Tehokas kyseleminen
  • Aktiivinen kuuntelu
  • Kriittinen ajattelu
  • Aloitteen tekeminen
  • Ratkaisun esittäminen
  • Ajankäyttö
  • Takaiskuista toipuminen
  • Määrätietoinen kilpailullisuus
  • Rahan käsite
  • Tunteellinen riippumattomuus

Isosti tietoa pienellä hinnalla

Verrattuna tietomäärään, Myyntikompetenssianalyysin hinta ei todellakaan päätä huimaa. Yhden henkilön analyysi maksaa vain 247 € + alv 25,5 %. Jos tarvitset tietoa isommasta myyjäporukasta, kannattaa kysyä tarkempi tarjous.

Jos kiinnostuit Myyntikompetenssianalyysistä ja haluat teettää sellaisen tiimilläsi tai haluat vain kysyä lisää ota ihmeessä yhteyttä. Autan mielelläni myös mikäli kaipaat apua analyysin tulosten avaamisessa sinulle ja myyjillesi.

Soita tai laita viestiä, niin jutellaan lisää!

Jutellaan WhatsAppissa lisää!

Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, Myyntikoulun rehtori
pasi@myyntikoulu.fi

Täysi takuu: jos et ole tyytyväinen, saat rahat takaisin

Kuten kaikessa tekemisessämme, myös Myyntikompetenssianalyysillä on täysi rahat takaisin takuu. Jos siis et saa koulutuksesta luvattua hyötyä, ilmoita siitä vain meille. Palautamme sinulle koko hinnan mahdollisimman pikaisesti.