Yrittäjien toive Myyntikoululle: Oppia yhteyden ylläpitoon ja sosiaalista painetta tekemiseen

Jukka Lahti
Myyntikoulu tarjoaa monipuolisesti myyntiaiheisia verkkokoulutuksia ja valikoima laajenee kovaa tahtia. Omassa rauhassa ja sopivissa paloissa opiskeltavat koulutukset kehittävät tekemistä tehokkaasti, mutta joskus tarvitaan järeämpiä keinoja.

Jos lähtötilanne on kaukana toivotusta tai on yksinkertaisesti kiire saada tuloksia aikaan, livekontaktia sisältävä valmennus tuottaa parhaiten tuloksia. Koska monella yrittäjällä tilanne on juuri tällainen, päätimme rakentaa Yrittäjän Myyntikoulu -verkkovalmennuksen.

Koska mekään emme kuitenkaan tiedä kaikkea, kysyimme asiantuntijoilta - siis yrittäjiltä itseltään – neuvoa. Pyysimme heitä kertomaan mitkä olisivat tärkeimpiä aiheita B2B-yrittäjälle tarkoitetussa Myyntikoulussa ja mistä olisi heille eniten hyötyä myynnin tekemisessä ja myyntitulosten parantamisessa.

Saimme lähes sata vastausta ja seuraavassa käyn tuloksia hieman läpi.

Yhteys elossa

Tärkeimmäksi aiheeksi yrittäjät nostivat sen, miten pitää yllä keskusteluyhteyttä asiakkaaseen, jolla ei ole tarvetta juuri nyt.

Sehän tuttu tilanne meille jokaiselle ja luultavasti molemmilta puolilta pöytää tai puhelinta. Voi tietenkin kysyä, kuinka todellinen tilanne oikeasti on. Kyseessä on nimittäin se helpoin tapa torjua myyjä mahdollisimman vaivattomasti.

Toisaalta kyse voi olla myös siitä, että myyjä ei ole saanut asiakasta kuuntelemaan tai ymmärtämään mistä on kysymys. Asiakas siis torjuu renkaiden myyjän kiirehtiessään raahaamaan tavaraa maita myöten.

Ja sitten toki voi olla niinkin, että asiakas on jossakin vaiheessa joka tapauksessa valmis ja halukas ostamaan. Juuri nyt vain ei ole aikaa, rahaa tai esimerkiksi vanhaa varastoa on vielä jäljellä.

Tämä asia, eli miten pitää yhteyttä “ei nyt” -asiakkaaseen on käsittelyssä Yrittäjän Myyntikoulun viikolla 6.

Prosessi ja prospektointi jiiriin

Seuraavaksi tarpeellisissa aiheissa olivat hieman yli viidenkymmenen prosentin kannatuksella myyntiprosessin rakentaminen, oikeiden asiakasehdokkaiden löytäminen ja myyntitaidot myyntitapaamisessa.

Nämä kaikki ovat keskeisessä roolissa Yrittäjän Myyntikoulussa, jonka ytimessä on juuri myyntiprosessi. Jokainen osallistuja tekee itselleen sellaisen – Myyntikoulun tuella ja ohjeilla tietenkin.

Olennainen osa myyntiprosessia puolestaan ovat prospektointi – jota käsitellään viikoilla 3 ja 4 – sekä myyntitapaamisen parhaat käytännöt, jotka ovat tapetilla etenkin viikolla 4.

Valmiista vaihtoehdoista valitsemisen lisäksi vastaajat saivat tietenkin antaa omankin ehdotuksensa. Eräs vastaaja kiteytti oman myyntiongelmansa näin:

“Parempi ymmärrys ostajan prosesseista. Pienille yrityksille on "helppo" myydä kun ostopuolella on 1 maks 2 päättäjää, mutta kun myy isolle firmalle (niillä on rahaa ostaa), niin parempi ymmärrys siitä mitä siellä ostajan päässä tapahtuu auttaisi ymmärtämään miksi kauppojen klousaaminen kestää sata vuotta vaikka ostaja kuinka on ottipäällä.”

Kun Yrittäjän Myyntikoulun viikolla 6 käsittelyssä on kaupan päättäminen, puhutaan myös tästä asiasta. Toisaalta tämä on myös juuri sellainen kysymys, josta keskustelu koko ryhmän kesken tuottaa taatusti hedelmällisiä ajatuksia.

Sosiaalinen paine pakottaa tekemään

Entäpä mistä yrittäjät kokevat olevan eniten hyötyä myyntityönsä kehittämisessä? Siinä kaksi selkeää kärkipointtia ovat tekemistä tukeva videokoulutusmateriaali sekä sosiaalinen paine.

Myyntikoulusta löytyy tietenkin oheiskoulutusta, jossa käydään eri osa-alueita läpi. Yrittäjän Myyntikoulun osallistuja saa kaiken tämän sisällön käyttöönsä puoleksi vuodeksi.

Sosiaalinen paine puolestaan syntyy suoraan Yrittäjän Myyntikoulusta. Osallistuja nimittäin pääsee kertomaan aikaansaannoksistaan ja tuloksistaan joka viikko sekä valmennuksen vetäjälle, eli Myyntikoulun Pasille, että muille osallistujille.

Kenties myös joka arkipäivän kannustus ja keskustelu WhatsApp-ryhmässä lisää sekin positiivista sosiaalista painetta. Ryhmä tarjoaakin ratkaisun erään vastaajan mietteeseen siitä, mistä olisi hänelle eniten hyötyä:

“Siitä ettei yksin tee vaan yhdessä jonkun kanssa, sosiaalinen paine sitä kautta.”

Vaikka ryhmä ei teekään myyntiä toisilleen tai myy samaa tuotetta tai palvelua, silti kyse on tavallaan myyntitiimistä. Sellainen yrittäjältä usein puuttuu.

Yrittäjän Myyntikoulu starttaa jälleen 19.8.2024

Ensimmäinen Yrittäjän Myyntikoulu starttasi huhtikuun alussa. Kovan kysynnän vuoksi seuraava on jo kalenterissa ja se alkaa 19.8.2024.

Ilmoittautuminen on jo auki. Hyödynnä aikaisen ilmoittautujan huima etu! Katso lisää täältä >>>

Yrittäjä, tee myynnistä viimein vahvuutesi – Yrittäjän Myyntikoulu B2B-yrittäjälle alkaa 8.4.2024!

Jokainen yritys elää myynnistä, haluatko sinä olla siinä parempi?
Valtaisa määrä yrittäjiä kipuilee myyntityön kanssa. Se tuntuu vaikealta, työläältä, vastenmieliseltä, ehkä jopa mahdottomalta. Sehän ei ole tietenkään ihanteellinen tilanne, jos tavoitteena on menestyvä ja tuottava yritys.

Onneksi tässäkin on kyse taidosta, jonka voi oppia. Kun vielä hivenen muuttaa ajatteluaan siitä, mitä myynti oikeasti on, kauppa alkaakin käydä aivan toiseen malliin.

Tässä valmennuksessa saat eväät, joiden voimalla teet viimein myyntityöstä oman vahvuutesi ja sen myötä alat nostaa yrityksesi siihen kukoistukseen, jonka se ansaitsee.