Takaiskukyky – Myyntikoulu-podcast, jakso 13

Pasi Rautio
Miten sinä reagoit, kun saat päivän viidennen, ei-vastauksen puhelimessa? Tippuuko sinulta kenties hanskat vai sisuunnutko, kun kielteinen päätös tarjouspyyntöön tipahtaa sinne sähköpostiin? Entä uuden oppimisen edessä, palaatko vanhaan vai jääräpäisesti yrität kuitenkin oppia sen uuden asian kuntoon?

Meillä jokaisella on erilainen kyky kestää takaiskuja. Niitä väistämättä jokaiselle tulee, mutta miten kehittyä kestämään takaiskuja paremmin myyntityössä?

Muun muassa tästä keskustellaan tänään. Tervetuloa Myyntikoulun podcastiin! Täällä höpäjän minä eli myyntikoulun reksi Pasi Rautio ja myös Myyntikuiskaaja. Ja Myyntikoulu-podcast ja Myyntikoulu on tarkoitettu ihan jokaiselle asiantuntijalle, myyjälle, myyjäksi aikovalle, myyntiä johtavalle. Täällä keskustellaan myynnistä. Ei korkeaa ylätasoista höpöhöpöä, vaan konkreettisia ohjeita ja vinkkejä siihen arjen myyntiin.

Podcast jakautuu kahteen osaan. Aluksi käsittelemme viime viikon jaksoon tulleita kommentteja ja ajatuksia ja sitten menemme viikon pääaiheeseen. Viime viikolla keskustelimme tai keskustelimme, kävimme läpi podcastissa ongelmienratkaisukykyä, joka on myyjän yksi kompetensseista. Siis siitä, että on kykyä ratkaista laaja alaisempia ongelmia, oivalluttaa asiakasta, auttaa asiakasta ostamaan opettamalla ja ohjaamalla ja ratkaisemalla niitä ihan fyysisiäkin ongelmia.

Esihenkilö 47, kiitos nimimerkistä, aika oiva, kommentoi seuraavasti aiheeseen ongelmienratkaisukyky:. 

"Meillä oli asiakas, joka oli kiinnostunut meidän tuotteesta. Ei kuitenkaan tehnyt ostopäätöstä, koska tuotannossa oli toinen laite, joka oli myös vaihtotarpeessa. Juuri tämä laite oli oston esteenä. Se oli jollekin vielä ihan täysin käypä laite, mutta yrittäjä ei ollut löytänyt sille ostajaa ja myös sen laitteen siirto oli haaste. Meidän myyjällä oli hoksottimet auki. Kysyi yrittäjältä, mitä hän haluaisi saada tuosta laitteesta. Lähti pois ja myyjä otti puhelimen käteen autossa ja soitti yhden puhelun. Sopi kaupat laitteesta ja sen siirrot yhdessä puhelussa asiakas seisoi kuulemma aivan Hoo-Moilasena tämän uutisen kerrottuaan."

Yrittäjä oli siis viestin mukaan yrittänyt myydä tätä laitetta siinä onnistumatta.

"Laite laite haettiin pois samalla kyydillä, kun meidän uusi laitteemme tuotiin ja kuljetettiin seuraavaan paikkaan. Asiakas ei ole muuten koskaan tingannut euroakaan tuon jälkeen, kulkee vielä pitkin poikin suosittelemassa meitä."

Kiitos, tässä on ongelmienratkaisukyvystä oiva esimerkki. Ensinnäkin se, että on olemassa verkosto. Myyjällä on hoksottimet auki, että hetkinen, jos toi kikkare on nyt sen edessä, että me ei saada omaamme, miten mun verkosto voi auttaa. Silloin kun on olemassa hyvä verkosto, se ei välttämättä tarvitse kuin yhden puhelun ja asiat lähtee rullaamaan.

On on tietysti kyky kuunnella ja pitää silmät auki myöskin. Selkeästi myyjä on kertonut, että kun tuossa on toi tuotantolaitos, sekin pitäisi saada vaihdettua, että meidän olisi järkeä ottaa tuo seuraava laite, niin se on ostamisen este. Kyky pitää silmät auki ja ennen kaikkea kyky ratkaista niitä ongelmia.

Toki tässä on saattanut käydä sillä lailla myös tuuri, että jos tämä laite nyt ei ole kuitenkaan ollut, jos ymmärsin oikein, niin mikään sellainen ihan bulkkituote, vaan sille vaaditaan tietynlainen ostaja. Mutta silloin kun sulla on oma asiakaspiiri ja verkosto kunnossa ja tiedät, että jossakin muualla on tarvittu jotain, niin sä olet osannut toimia siinä välittäjänä.

Ja vaikka tästä välimyynnistä ei olisikaan mennyt penniäkään kenellekään provisiota, niin se provisio on syntynyt kuitenkin siitä, että saatiin myytyä se oma tuote, oma laite sinne sinne tuotannon jatkeeksi, myöskin sitten, joka aiemmin oli esteenä. Näin yksinkertaista ongelmien ratkaiseminen yleensä on.

Tuli paljon kommentteja myös tähän, tästäkin voitaisiin ottaa aivan oma jaksonsa, mutta olen myös kokenut sen, kun minulla on tällainen palvelu kuin Varikko™, jossa mä hyppään myyjän mukaan ja valmennus tapahtuu aina myyntikäyntien välillä. Kerran olin yhden myyjän mukana, joka, kierrettiin kohdetta ja tämä kohteen esittelijä meni meidän edellä ja siellä oli yksi ja kaksi päätuotetta, sellaista jota kohti me mentiin, mutta siinä heidän repertuaariin kuului aika paljon erilaisia palveluita. Ja me kierrettiin se koko kiinteistön läpi ja tää esittelijä kertoi kaikennäköistä ja bongailin sieltä näihin palveluihin liittyviä juttuja ja henkilökuntakin, jota siinä oli niin aina sanoi jotakin ja niin edespäin.

Ja tämän kierroksen jälkeen mä kysyin tältä myyjältä, että montako potentiaalista tarjouskohtaa sä kuulit ja näit tällä matkalla. Ja hän oli keskittynyt täysin siihen päätuotteeseen, jota sinne oltiin menty katsomaan ja hän sanoi, että no hän sai 7 tai 8 sellaista juttua että 3 tai 4 pääjuttua ja muutaman lisää. Ja mä olin lopettanut laskemisen jo noin 20 kohdalla.

Siis se, että mitenkä ne silmät on auki. Ne oli pienempiä, ne ei ollut heidän päätuotteitaan, mutta ne olisi mennyt samalla käynnillä tai siitä olisi saatu myytyä lisäpäiviä kenties siihen kohteeseen. Ongelmanratkaisukyky ennen kaikkea vaatii sitä, että on silmät auki. Osaa katsoa, osaa kuunnella, osaa kuulla niitä pieniä vihjeitä.

Säkin muuten voit vaikuttaa tämänkin podcastin tekoon. Sä voit lähettää meille kommentteja sähköpostilla osoitteeseen kanslia@myyntikoulu.fi tai vaikka WhatsAppilla numeroon 040 4180 244. Lähetä meille vaikka ääniviesti ja ääniviesti laitetaan tähän lähetykseen. Seuraavissa jaksoissa jo ensimmäisiä ääniviestejä muuten on, niin voit laittaa meille ääniviestin. Kerro meille haluatko nimellä, nimettömänä vai jollakin muulla lailla julkaistavan sen tässä lähetyksessä.

Mutta sitten tuohon viikon aiheeseen: Takaiskukyky. Kyky selviytyä takaiskuista. No, myynnissä takaiskuja kohdataan, että jos myyjä ei ole koskaan kohdannut, takaiskuja, menettänyt kauppaa tai melko selkeäkin kauppa on peruuntunut viime hetkellä tai kilpailija on napannut sen nenän edestä.

Tai sitten kenties sen hyvän myynnin päätteeksi on tullut jokin takaisku. Laiva on poikittain Suezin kanavassa tai asentaja on rysinyt koko homman täysin tai se on rikkoontunut tai mitä tahansa. Jos et koskaan ole kohdannut myynnissä takaiskuja, sä et ole vielä tehnyt riittävästi myyntiä.

Tai sitten sä olet hitokseen taitava. Se voi olla se toinen ääripää. Mutta väitän, että jos ei koskaan ole elämässään kohdannut takaiskuja, ei elämässään eikä myynnissä, niin ei ole tehnyt vielä riittävästi. Koska se on ihan selkiö. Asiakkaat ei aina osta, kauppoja ei aina saada maaliin. Niitä tuloksia ei aina tulla saavuttamaan. 

Ja tärkeintä kuitenkin kaikessa on se, että mikä on sun kyky sietää niitä, kestää ja päästä niistä takaiskuista yli. Se on asennetta. Se on asennetta kääntää siinä tekemisessä se epäonnistuminen menestykseksi. Se on kykyä käsitellä ne nopeasti, oppia niistä. Ennen kaikkea halu oppia epäonnistumisista ja kääntää ne menestykseksi. Ja jos ei se nyt välttämättä suoraan käänny menestykseksi, niin voiko se kääntyä esimerkiksi paremmaksi tekemiseksi ja myöhemmin menestykseksi.

Jos takaisku kykyä pitäisi lähteä purkamaan noin syvällisesti, niin kyllähän se kaikki lähtee tietysti siitä, että meidän se henkinen ja fyysinen, jotka kulkevat käsi kädessä, se henkinen ja fyysinen tasapaino on hyvä. että meillä on riittävästi kuormitusta sille fyysisen kunnon puolelle ja meillä olisi hyvä fyysinen kunto, koska se vaikuttaa myös sinne henkiseen kestävyyteen.

Tänä päivänä puhutaan paljon resilienssistä, siis kyvystä sietää, kyvystä sietää takaiskuja ja erilaisia epäonnistumisia. Mutta kaikki lähtee siitä, että sinä olet hyvässä kunnossa. Silloin kun päänupissa on liikaa vauhtia, niin pitää antaa jaloille vauhtia. Ja silloin kun jaloissa on liikaa vauhtia, niin pitää antaa päänupille enemmän aikaa. Eli se on vastavuoroista, mutta se on kaiken lähtökohta.

Sitten tietysti täytyy ymmärtää se, että takaiskukyky ja kyky käsitellä niitä menetyksiä kaupassa tai missä tahansa, on ymmärtää se, että asiakas ei koskaan hylkää sinua ihmisenä, vaan se hylkää sinun tuotteen tai palvelun. Asiakas ei koskaan hylkää sinua ihmisenä, vaan sun tuotteen ja palvelun. Paitsi toki, jos sä olet täys mulku. Jos sä olet käyttäytynyt huonosti, jos sä olet polttanut sillat takana, niin silloin se voi hylätä sinut.

Mutta noin tuollaisessa päivittäisessä tekemisessä sä soitat kylmäsoiton ja joku sanoo sulle kiitos ei, niin se ei ole hyökkäys sinua kohtaan. Se ei vaan nyt halunnut ostaa. Se tuskin muistaa sun nimeä viiden minuutin päästä kuka sieltä soitti. Tuskin se aikajana on minuuttia pidempään, kuka soitti?

FinX-myyntikompetenssianalyysissä, joka on siis itsearvio omista myyntitaidoista, jota verrataan tällaiseen kahdeksaantoista erilaiseen myyntikompetenssiin, niin siellä nämä ääripäät hyvästä ja sitten vähän semmoisesta heikommasta suoriutumisesta, niin ne on seuraavanlaiset.

Se, että siellä negatiivisessa huonossa päässä, jossa ei sitä takaiskukykyä oikein ole, niin myyjä näkee ne takaiskut negatiivisena. Siis että ne on aina se negatiivinen isku. Se lannistaa ja se ei johda eteenpäin. Se on aina puhtaasti negatiivista, josta on hyvin vaikea päästä myöskään yli.

No, taas siellä heikommassa suorituspäässä, heikommassa takaiskukyvyssä, on tämä, että ei näe mahdollisuutta oppia niistä menetyksistä. Ei näe mahdollisuuksia oppia takaiskuista, häviöistä, tappioista, vaan toteaa, ehkä jopa syyttää itseään, syyttää asiakkaitaan, tai ei kykene näkemään, että missä se vika oikeasti on.

Ja sitten myöskin se, että kaikki tämä johtaa lopulta siihen, että on haluton. Jotkut on luontaisestikin haluttomampia ottamaan riskejä elämässään ja varsinkaan myyntityössä, niin se, että haluaa niin paljon välttää epäonnistumisia, että ei ota riskejä myöskään sen suhteen.

Nämä kaikki ei tee ihmisestä huonoa. Siellä on vaan puutteita siinä, että kyvyssä ottaa vastaan ja käsitellä niitä. Takaiskukyvyssä on osittain kysymys myöskin siitä ammatillisesta itsetunnosta ja itsetunnosta noin ylipäätään, että miten me käsitellään itseämme ja miten me näemme itsemme tässä koko kokonaisuudessa.

No, sitten siellä toisessa ääripäässä, että jos tämä takaiskukyky on heikko, niin nämä kolme olivat siellä heikon puolella, mutta sitten jos halutaan, että jotenkin voidaan mitata itseämme, että me hallitaan tämä hyvin, niin se hylkäämisen sietokyky taas toisessa päässä on korkea.

No, okei, asiakas ei halunnut mua, mikä meni mun puolelta hyvin, mikä meni huonosti, mitä mä voin oppia siitä, kohti seuraavaa. Nauttii niistä voitoista, ammentaa niistä lisää virtaa. Saa jopa niistä takaiskuistakin lisää virtaa. Ne on vain ohimeneviä. Takaiskut on ohimeneviä, muttei tarkoita kuitenkaan sitä, että olankohautuksella jotenkin ohittaa ne kaikki, vaan halua oppia niistä ja kykyä ennen kaikkea oppia näistä takaiskuista nopeasti, viedä ne käytäntöön, ettei vaan tee samaa virhettä.

Valmis ottamaan riskejä myöskin voittaakseen näitä kauppoja, näitä asioita tässä matkalla. Se on ehkä sen menestyvän myyjän, hyvän myyjän tuntomerkkejä, että valmis riskeihin voittaakseen. Joskus myyntityö on riskejä ja aika useinkin se on riskejä, koska me ei tiedetä kaikkea. Mikä on asiakkaan tarkka budjetti. Mikä suhde hänellä on kilpailijoihin tai niin edelleen.

Ja sitten myöskin se, että jos siellä toisessa päässä on haluton, välttää niitä riskejä kaiken kaikkiaan, ettei vaan epäonnistuisi, niin se toinen on sitten taas se, että ei ole ihan turvallisuushakuinen kaikessa. Uskaltaa hypätä vähän tuntemattoman päälle ja uskaltaa katsoa asioita toisesta näkökulmasta.

No, Myyntikoulu-podcast lupaa aina konkreettisia työkaluja jollakin tapaa ja mä toivon, että tässä on sulle jotakin sellaisia välineitä siihen. Nämä on varmasti sulle tuttuja, toivon mukaan ja jos ei ole, niin tässä on uusia. Ja jos on niin kertaa näistä. Mutta jotain sellaisia työkaluja, joilla sä voit lisätä sitä takaiskukykyä, sitä omaa resilienssiä on tietysti hyvä ruoka, hyvä uni ja liikunta, se on se lähtökohta, mutta jos nyt otetaan vähän muita juttuja tähän. 

On tietysti se, että että meidän pitää tunnustaa ja hyväksyä myös tunteet, että mitä tunteet on ja miten ne tulee minussa pintaan. Ja se on ihan luonnollista ja hyväkin tuntea pettymystä ja turhautumistakin välillä. Ja ehkä jopa aavistuksen vihaa tai kiukkua, kun niitä takaiskuja tulee eteen.

Mutta se, että jäätkö sä vellomaan niihin? Niitä ei pidä yrittää kuitenkaan tukahduttaa niitä tunteita, mutta se, että tunnustaa ne, että okei, mulla on tällainen tunne, mistä tämä johtuu ja miten mä käsittelen nää ja mennä niitä kohti, mutta ei jäädä vellomaan niihin, tunnusta ne tunteet ja käsittele ne.

Jotkut käyttää jopa päiväkirjaa niiden omien tunteiden purkamiseen, eikä se tänä päivänä yhtään huono asia. Ja tänä päivänä löytyy sovelluksetkin jo suoraan puhelimesta päiväkirjan pitämiseen. Tai sitten kannattaa keskustella sen luotetun ystävän tai kollegan kanssa. Parasta tietysti olisi, jos pääsisi keskustelemaan myös sen esimiehen kanssa. Ja esimiehellä pitää olla kykyä siihen coachaamiseen.

Ja coaching on siis muoto valmennuksessa, jossa esimies kysyy kysymyksiä, jotta se mentoroitava avaa sen oman ajattelunsa ja ratkoo ne ongelmat käytännössä katsoen itse lopulta. Ei siis koko ajan anna vain ohjeita, että tee niin tai näin, vaan esimiehellä pitäisi olla kykyä myös kuunnella. Mutta joskus se voi olla kollega tai luotettu ystävä tai ehkä jopa perheenjäsen, jonka kanssa niitä tunteita saa purkaa. Ja jokainen ihminen haluaa tulla kuulluksi. Joten se on myös hyvin tärkeätä, että saa puhua jollekin ja usein se puhuminenkin jo helpottaa niissä takaiskujen edessä.

Mutta sitten se, että sanoinkin tuossa, että älä jää vellomaan. Takaiskuja tulee, epäonnistumisia tulee, kilpailuja hävitään, kilpailija myy halvemmalla, kilpailijalla on parempi tuote, kilpailijalla oli aavistuksen parempi myyjä, mutta älä jää vellomaan siihen siihen epäonnistumisen ajatteluun. Käsittelen ne, kirjaa ylös, miten sä voit oppia, mutta ne ei saa olla sellainen mörkö, joka kuiskii sulle korvaan sitten sieltä. Miten sä voit oppia, miten sä voit parantaa, mitä sä voisit tehdä paremmin seuraavalla kerralla.

Jos negatiivisista ajatuksista haluaa päästä eroon, niin laita itsellesi nyt vaikka viiden minuutin ajastin. Ota paperia ja kynä ja kirjoita kaikki negatiiviset ajatukset mitä tulee paperille. Mitä sulla on siitä epäonnistumisesta ja kun aika on kulunut, niin heitä paperi pois. Siinä on yksi väline.

No, sitten on tietysti seuraava, että analysoi sitä tilannetta. Miksi se takaisku tapahtui. Oliko se sinusta johtuvaa. Ja olet tässä kohtaa myös rehellinen. Meillä on tapa olla aivan liian kriittisiä itseämme kohtaan. Oliko se sinusta johtuvaa. Sieltä voi aina löytyä jotakin. Onko se asiakkaasta kiinni vai jostakin muusta tekijästä. Mitä taas jälleen kerran mä voisin tehdä toisin välttääkseni tämän seuraavalla kerralla.

SWOT-analyysi vaikka. Voit käyttää tätä, vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuudet sen tunnistamiseen. Laita se tilanne vaikka sinne SWOT-analyysiin.

No, sitten kun sä olet analysoinut sen tilanteen, niin tee oikeasti vaikka suunnitelma siitä, että miten sä aiot edetä. Siis jos sä löydät jotakin opittavaa tai muutettavaa, niin tee sille suunnitelma, miten sä aiot edetä siinä asiassa. Miten sä aiot oppia pois siitä asiasta, jonka sä huomaat, että näin tekee. Näin tapahtuu. Mitä resursseja sä tarvitset. Mitä sä aiot tehdä toisin.

Ja tässäkin voi käyttää vaikka esimerkiks tavoitetyökalua, SMARTia, josta olen tainnut puhua jo aikasemmin aikaisemmissa jaksoissa tavoitteiden asettamisessa. Ja puhuinkin. SMART, joka tulee siis sanoista specific, measureable, achievable, relevant ja Time Bound. Eli siis joku tarkka, mihinkä minä aion, mikä se mun tarkka tavoite on. Se on mitattava. Sen pitää olla jollakin lailla saavutettavissa oleva, relevantti siihen tekemiseen ja sillä on jokin aikamääre. Ja käytä jälleen kerran esimiestä tai kollegaa tai joku, jolle kerroit, että miten sä aiot, tässä on, että joku myös vahtii, että sä tuut sen tekemään.

No, sitten tietysti, kyllähän se positiivinen asenne on todella tärkeä. Se, että pysyt positiivisena. Se, että sä tulet kohtaamaan niitä takaiskuja ja epäonnistumisia, yritä pitää se positiivinen asenne. Se, että se on mahdollisuus kasvaa ja oppia ja tätä yrittänyt kiertää tuolla sanomassa ihmisille ja muistutan aina välillä itsellenikin, että hei hymy pyllyyn. Sillä lailla se menee kivemmin se paskempikin päivä eteenpäin se positiivinen asenne.

Ja kyllä sitä positiivista itsepuhettakin kannattaa ylläpitää. Se, että miten sä nostat sitä omaa tunnetasoa ja mielialaa, niin on se positiivinen puhe itsellesi. Hei, mä epäonnistuin tänään, mutta mä voin oppia tosta ja seuraava onnistuu varmasti paljon paremmin.

Ja sitten tietysti on se, että ympäröi itsesi niillä positiivisilla ihmisillä ja asioilla. Eikä tämä tarkoita nyt mitään ylihauskaa naminamia, että kaiken pitäisi olla vain sellaista yläpilveä ja hattaraa, vaan se, että kyllä niillä positiivisilla ihmisillä ympärillä niillä on vaikutus sinuun, se tarttuu. Ja negatiivisella taas ihan yhtälailla, negatiivisuus vie vaan nopeammin syvemmälle.

Ja sitten jos niitä takaiskuja alkaa tulla niin paljon ja tuntuu siltä, että sä et pysty niitä käsittelemään yksin, oot sä sitten esimies tai alaisasemassa tai mikä tahansa sun asema on, niin hae sitä apua. Hae tukea muilta. Se on kollegat. Se voi olla se perheenjäsen, esimies, kuka tahansa. Toisesta yrityksestä joku esimies, jonka sinä tunnet tai etsi itsellesi vaikka mentori.

Mentori, jonka kanssa keskustella. Se voi löytyä jopa sitten vaikka jostakin verkostosta tai mistä tahansa, jonka kanssa voisi käydä sitä keskustelua. Lounaalla keskustelemassa, lenkillä keskustelemalla, tai sitten sinä maksat jopa siitä ajasta, että voit keskustella jonkun kanssa.

Ja lopulta se tuki voi löytyä sitten jopa ihan terapeutti-nimikkeen alta; psykologi tai terapeutti, jonka kanssa voi käydä sitä keskustelua. Tai työnohjaaja kenties, joka joka kykenee tähän tälläiseen purkamiseen ja ne on tosi jees. Ne on ihan okei. On ihan hyvä mennä välillä sen terapeutin tai työnohjaajan tai jonkun muun juttusille, joka kykenee purkamaan niitä ajatuksia sun päästä pois keskustelun avulla, mutta hae apua. Jos ne alkaa tuntua ylivoimaisilta ne takaiskut, niin hae sitä apua. Suosittelen sitä sulle hyvin lämpimästi.

Kaikki kohtaa niitä ihan, jokainen myynti urallaan kohtaa takaiskuja ja vastoinkäymisiä, menetyksiä, kaikennäkösiä. Ja muista se, että on kuitenkin kaikista tärkeintä se, että miten sä reagoit niihin. Miten se sun asenne tukee sitä. Miten, miten sä opit niistä, miten sä meet eteenpäin. Ja vaikka susta tuntuu, että ympärillä kaikki muut menestyy ja kaikki muut onnistuu, niin ihan yhtälailla ne kaikki muutkin ihmiset kokee takaiskuja ja menetyksiä ja onnistumisen iloa on vähemmän.

Sitten yksi hyvä tapa jota mä sulle suosittelen on myöskin se, että lue kirjoja ihmisistä, jotka on voittanut niitä haasteita Kotimaisestakin kirjallisuudesta löytyy paljon erilaisia yrittäjätarinoita siitä, kuinka esimerkiksi on kohdattu niitä erilaisia haasteita ja on käynyt välillä tosi huonostikin, mutta sitten on päädytty lopulta jälleen menestyksen polulle.

Mutta lue kirjoja. Lue ihmisistä, jotka ovat onnistuneet, epäonnistuneet ja jälleen kerran onnistuneet, niin sä yhtäkkiä huomaat, että hetkinen, mä en olekaan yksin. Ja oppii ehkä jopa peilaamaan itseäänkin, että mä olen vahvempi kuin mä kuvittelen ja meistä jokainen on vahvempi kuin me kuvitellaankaan.

Myyjän tärkeä asia on sitkeys. Sitä, että me jaksetaan yrittää ja sulla on se kaikki kyky ja päättäväisyys voittaa ne haasteet. Sun oma tehtäväsi on ylläpitää ja kasvattaa sitä kykyä harjoittamalla itseäsi, kasvattamalla sitä resilienssiä, sitä kykyä ohittaa ne kaikki vastoinkäymiset, oppia niistä ja mennä eteenpäin. Älä jää ystävä vellomaan takaiskujen edessä. Niitä tulee.

Jos haluat mitata omaa osaamista, niin FinX-myyntikompetenssianalyysi löytyy minunkin palveluvalikoimasta, joten jos kiinnostaa tälläinen itsearvioanalyysi ja miten sä asetut näissä 18 myyntikompetenssissa, siellä on valtavan iso työkirja myös itsensä kehittämiseen, niin ota yhteyttä. Katsotaan minkälainen tiimi teillä on ja montako haluat, ja katsotaan, että miten me se sulle saataisiin sieltä purettua henkilökohtaisesti myös ja rakennettua kenties jonkunnäköinen opintosuunnitelma siitä eteenpäin. Ota rohkeasti yhteyttä pasi@myyntikoulu.fi tai soita minulle. Puhelinnumero löytyy osoitteesta myyntikoulu.fi.

Ja hei, mitäs ajatuksia sinulla heräsi tästä takaiskukyvystä, takaiskuista? Laita meille kanslia@myyntikoulu.fi sähköpostilla ajatuksesi, kommenttisi tai WhatsAppilla 040 4180 244, siis 040 4180 244.

Laita vaikka ääniviestillä, niin me ajetaan se tähän lähetykseen, se sinun ääniviestisi ja sä voit kommentoida nimellä, nimettömänä tai vaikka sitten nimimerkillä ihan kuinka haluat.

Näihin takaiskuihin tämän viikon aihe ja ensi viikolla jälleen uusiin teemoihin ja uusiin kuviin. Nähdään taas ja kuullaan! Moi moi.


Hanki avaimet tulokselliseen myyntityöhön!
B2B-myyjän tehovalmennus alkaa 23.9.2024

Nälkä on myyjän tärkein motivaattori. Tienata tietysti pitää, eli tuoda leipää pöytään, mutta nyt puhutaan jostakin isommasta.

Perinteisesti myyjän ammattiin yhdistetään rahan nälkä – kovia myyntilukemia, kenties firman kovimpia jokaisen oletetaan tavoittelevan. Ja mikäs siinä, myyjän tehtävähän on tuoda rahaa taloon. Tulokseen tuijottaminen ei kuitenkaan tuo tulosta.

Se ratkaiseva nälkä myyjällekin on sittenkin kehittyminen. Into pitää mieli ja silmät avoinna, halu tulla aina vain paremmaksi. Parempi tekeminen on se, mikä tuo kasvun myös euroihin.
 
Oletpa sitten veteraani, vuosien kokemus vyöllä tai vasta-alkaja hakemassa ensimmäisiä kauppojasi, tämä valmennus vie sinut eteenpäin kohti tavoitteitasi.