Ongelmanratkaisukyky – Myyntikoulu-podcast, jakso 12

Pasi Rautio
Ratkotko sinä koskaan asiakkaasi ongelmia muutenkin kuin vain niiden omien tuotteidesi tai palveluidesi ympäriltä? Kykenetkö sinä ymmärtämään isompia kokonaisuuksia sen oman repertuaarin ulkopuolelta, vai tuijotatko vain sitä omaa katalogia? Aivan sama mitä asiakkaan ympäristössä tapahtuu., niin oma katalogi, oma napa on se juttu. Vaikka asiakkaalla ois minkälaisia ongelmia, niin ne ei sua normaalisti hetkauta pätkääkään.

Jos kuulut näihin oman napaan tuijottajiin, sä todennäköisesti menetät kilpailuetusi varsinkin tuotteiden ja palveluiden kanssa, jotka on kovassa hintakilpailussa tai eivät riittävästi erotu muista.

Tervetuloa Myyntikoulun podcastiin! Tänään käsitellään muun muassa tätä aihetta. Myyntikoulun podcastit on suunnattu juuri sinulle, asiantuntija, myyjä tai myyjäksi aikova. Oletpa sitten aloitteleva tai jo konkari, myyntikoulu tarjoaa sinulle koulutuksia ja myös podcasteja aiheesta ja aiheen ympäriltä.

Tuttuun tapaan me käsittelemme yhdessä jaksossa kaksi aihetta; edellisen kerran aiheen kommenteja ja jälleen syvennymme viikon pääaiheeseen. Sä voit myös osallistua tämän näiden jaksojen tekemiseen laittamalla meille viestiä sähköpostilla kanslia@myyntikoulu.fi tai olisi myös mukava saada vaikka ääniviesteinä WhatsAppissa numeroon 040 418 0244.

Voit siis laittaa meille ääniviestin, kysymyksen, kommentin, ajatuksen tai idean. Ketä sä haluaisit tässä podcastissa haastateltavan tai mistä sä haluaisit, että me puhuttais ja syvennyttäisi kenties opettamaan tai antamaan niitä uusia ideoita?

Viime jaksossa me käsiteltiin ajanhallintaa ja kommentteja tuli todella paljon. Kiitos kaikista näistä! Osa näistä menee myös erikoislähetykseen. Siellä nousi oman ajan hallinnasta ja itsensä hallinnasta nousi sen verran paljon kysymyksiä, että teemme niistä erikoislähetyksen, joten stay tuned niinkuin sanotaan, eli pysy tuunattuna ja seuraa meidän kanavia. Erikoislähetys on aivan piakkoin eetterissä.

Jarppi En tiedä onko siinä tuota se kuuluisa Jarppi vai joku muu Jarppi laitto WhatsAppiin kommentin tekstinä.

"Meillä syntyi aikaa kuin tyhjästä, kun karsittiin palavereista turha pois. Agenda, jokaisen piti olla valmistautunut. Puhelimia eikä asioiden hoitoa sallittu näissä hetkissä. Lisäksi alettiin tarkasti katsomaan, kenen on järkeä olla paikalla kussakin palaverissa. Pelastunut tuntimäärä viidentoista hengen tiimissä on valtava. Asioita myös tapahtuu ja hommia saadaan maaliin aikaisemman vatuloinnin sijasta."

Kiitos Jarppi kommentista! On mieletöntä kuulla, että joku on oikeesti tarttunut ja tehnyt tästä. Että jos paljon on puhuttu tästä työn muutoksesta, etätyöt ja etäpalaverit ja kuinka sen tavallaan myyntikäynneillä tai entisen kasvokkain tapaamisen sijaan meille onkin tullut moninkertainen määrä näitä tällaisia verkkotapaamisia, joihin on myös ollut helppo varmuuden vuoksi kutsua ihmisiä. Tämä on sotkenut meidän monen arkeen melko tavalla.

Ja aika paljon kuulee myös näistä, että kuinka paljon turhaa aikaa käytetään, kun väärät ihmiset istuu palavereissa. Palavereissa, joissa ei ole agendaa eikä myöskään velvoiteta tai vastuuteta ihmisiä ottamaan vastuuta siihen palaveriin tulosta ja sen läpi menemisestä ja niissä päättävien asioiden eteenpäin viemisestä.

Jokaiselle ohjeeksi tuo. Kyllä siinä on iso aika säästö viiden hengen tiimissä, viidentoista tai viidenkymmenen hengen tiimissä. Vielä isompi. Kiitos tästä kommentista.

Sanna H. kommentoi seuraavasti: "Mulle ei toimi tehtävälistat."

Näistä siis puhuttiin viime jaksossa. Jos et ole vielä kuullut, niin mene hakemaan jakso 10 "Ajanhallinta" yhtenä myyjien kompetensseista. Sanna H:n viestiin palaan nyt siis:. 

"Mulle ei toimi tehtävälistat, ei sähköiset eikä perinteiset post-it -laput. Löysin itselleni oikean tavan lisäämällä asiat kalenteriin. Laitan Googlen kalenteriin kaikki tehtävät aikavarauksina. Tämä toimii minulle. Saan enemmän aikaiseksi ja niitä on myös helppo järjestellä seuraaville päiville tai viikoille, jos en saa valmiiksi tai tulee muuta. Pyrin pitämään kiinni kalenteriin laitetuista tehtävistä. On vaatinut myös itselleen rehellisyyttä ja sitä mainitsemaasi pilkkomiskykyä, eli ei yritä saada kaikkea kerralla valmiiksi."

 Tämä on hyvä tunnistaa ja tunnustaa, että kaikki taktiikat tai toimintamallit, kaikki välineet ei toimi ihan jokaiselle ihmiselle. Osa tykkää edelleen kirjoittaa sen paperisen listan tehtävälistan itselleen, josta sitten yliviivaa niitä asioita. Toiset käyttää post-it -lappuja. Kolmas käyttää sähköisiä työkaluja, tehtävälistoja, jotka päivittyy kaikkiin laitteisiin ja niin edelleen.

Toiselle toimii toinen ja toiselle toinen. Se on ihan selvää. Mutta pääasia, että sä löydät oman aikasi hallintaan ja omien tehtävien hallintaan ne omat välineet. Ja sitä täytyy harjoitella ja opetella ja kokeilla erilaisia versioita, mikä toimii juuri sulle. On siis erittäin tärkeää ja riittää, että sä löydät sen oman tavan tehdä ja saada aikaan asioita ja hallita ennen kaikkea sitä sun aikaansa.

Nimetön Liedosta kertoo:. 

"Mulla oli aina kiire ja tuntui, että mikään ei tullut valmiiksi. Tuntuu, että se paine tuli aina ulkoa. Kokeilin kerran pitää kirjaa viikon ajan, mihin aikani kului. Tähän auttoi muun muassa puhelimen Ruutuaika-sovellus. Aika hupeni täysin omaan jokapaikan sekoiluun. Tulos oli järkyttävä, Kiire oli 90-prosenttisesti aivan itseaiheutettua."

Taitaa olla ihan melkein kaikessa tekemisessä, että me tarvitaan se jonkinmoinen havahtuminen siihen, että asiat ei välttämättä nyt aina ole kiinni ulkoisista tekijöistä. Kiireen tuntukin luodaan aika usein itse. Siitä, että meillä on tavattoman kiire ja mitään ei saa aikaseksi.

Ja se havahtuminen, kun tulee ja pystyttäis joskus edes pysähtymään siihen, että tutkitaan, että mihin se mun aikani nyt oikeasti valuu, niin sieltä löydetään juuri vaikka noiden välineiden avulla, että enhän mä nyt paljoo tässä somettanu, niin yhtäkkiä niiden some some työkalujen, vaikka ruutuajan avulla sä näät, että some-työkalujen käyttö on toista tuntia per päivä.

Vaikka se olisikin siellä minuutti siellä, minuutti täällä, mutta jo se kokonaissumma on tunti tai kaksi, niin paljonko sä voisit sillä somettamisajalla tehdä jotain muuta? Ellei se ole ollut uusasiakashankintaa, ellei se ole ollut sitä sisällöntuotantoa, joka on vienyt sua eteenpäin. Mutta kun eihän meillä kaikki on sitä, vaan se on sitä päivittäistä sellasta peukalolla ylöspäin pyörittämistä sisällöllä ja erilaisten videoiden tsekkaamista.

Kiire on usein itseaiheutettua. Ja sitten tietysti juuri tää multitaskaaminen, monen asian yhtäaikainen tekeminen, josta myös viimeviikolla puhuttiin. Ihmisen aivot pystyy keskimäärin tekemään yhtä asiaa kerrallaan. Me pystytään kuuntelemaan podcasteja ja tiskaamaan samaan aikaan kun se tiskaaminenkaan ei vaadi meiltä kognitiivisesti erilaisia asioita. Siinä voi olla jokin sijaistoiminto, Mutta ajattelu ja podcastin kuuntelu ei mahdu samaan lauseeseen.

Kiitos tuhannesti kaikista näistä kommenteista ja mä toivon, että sä laittaisit myös kommenteja. Voit laittaa vanhoihin jaksoihin kommentteja ja aina tietysti siihen tuoreimpaan, koska mielelläni nostan niitä ensiviikon lähetykseen vaikka ääniviesteinä. Kuka vie tämän ääniviestineitsyyden, että saadaan lähetykseen. Yksi on tuolla odottaa jaksoa jo, mutta sellainen joka pääsisi seuraaviin jaksoihini niin laita pliis: WhatsAppiin 040 418 0244, 040 418 0244 tai sähköpostiin kanslia@myyntikoulu.fi.

Laita ajatus, idea, kommentti, sisältötoive, mitä tahansa, niin heitä meille viestillä. Ja saat laittaa viestisi vaikka nimimerkillä tai nimettömänä, julkaisen ne silloin kun ne sen julkaisukynnyksen ylittää.

Mutta se siis viime viikon aiheesta ajanhallinnasta ja tällä viikolla meillä on myyjän kompetensseista, siis myyjän taidoista yksi aika tärkeä ja olennainen osa on ongelmienratkaisukyky. Aika usein kuulen sitä, että niin kuin tiedetään ja tunnetaan omat tuotteet ja palvelut kuin taskut. Tiedetään mihin niitä käytetään. Mutta sitten jos ehdotetaan sitä, että mitäpä jos myyntikäynneillä yritettäis saada niitä asiakkaan kipukohtia sieltä esiin ja voitas ratkoa niitä asiakkaiden ongelmia, jotka saattaa olla usein jopa sen meidän oman tuotteen tai palvelun edessä, niin vastaus on se, että mutta kun enhän mä ymmärrä siitä asiakkaan bisneksestä mitään.

Ja tässä erotellaan nyt jyvät akanoista, et jos sä olet pelkkä myyjä, siis sellainen tyyppi, joka osaa lukee sen tuotepaketin selosteen ja kertoa, toistaa sen saman asiakkaalle, susta tuskin on mitään lisäarvoa sille ihmiselle. Se löytäisi sen kaiken tiedon Googlesta. Se löytää sen kaiken tiedon teidän verkkosivuilta. Mutta se, että jos sä haluat oikeasti ryhtyä asiantuntijamyyjäksi, siis sellaiseksi henkilöksi, johon luotetaan, joka kasvattaa syviä suhteita ja jolle soitetaan aina hädän hetkellä, niin silloin sun täytyy ryhtyä asiantuntijamyyjäksi.

Oppia ymmärtämään se asiakkaan bisnes, mitä se asiakas myy ja kenelle se myy, jonka välineenä sun tuotteesi tai palvelusi on osana tuottamassa sitä arvoa sinä asiakkaalle ja asiakkaan asiakkaille. Ja ennen kaikkea ongelmien ratkaisukyky myynnissä on sitä, että se on se erottautumistekijä. Miten erottua siitä harmaasta massasta, että jos on kymmenen myyjää, jotka käy ovella tiputtamassa sitä laatikkoa, muttei tajua kysyä asiakkaalta kun se kieltäytyy, että mikä estää ostamasta, tai mitä kaikkea sä teet, missä muualla voitas olla avuksi, niin se yks erottuu joka osaa sen tehdä. Ja niin kun mä sanoin, siellä saattaa joskus olla pieniä tai isoja ongelmia, jotka estää sen sun tuotteen tai palvelun ostamisen.

Suhteiden syventämiseen. Syvempiä suhteita syntyy sillä, että me luodaan lisäarvoa oivalluttamalla, opettamalla uhista ja mahdollisuuksista. Ratkaistaan asiakkaiden ongelmia, me luodaan syvempiä suhteita. Ja silloin kun me luodaan syvempiä suhteita, me päädytään osaksi asiakkaan tiimiä. Siis asiakas kokee, että sä olet luotettu. Sä olet ennemminkin osa heidän yhteisöään kuin se, että sinä olet myyjä, joka tuputtaa ruskeaa laatikkoa koossa X ja Y.

Silloin kun sä kykenet ratkomaan ongelmia, susta tulee luotettu. Ja kun tulee luotettu, sä olet sisäpiirissä. Kaikki tekeminen helpottuu. Sä teet isompia kauppoja. Sun asiakkuuksien elinkaaresta tulee pidempi. Se todennäköisesti tekee työtä, että sä löydät lisää asiakkaita.

No, millainen on hyvä ongelmanratkaisija. Hyvä ongelmanratkaisija on tietysti se, että se kuuntelee hyvin tarkasti niitä asiakkaiden tarpeita ja ymmärtää niitä asiakkaan haasteita siinä omassa arjessaan. Se kykenee selvittämään kysymyksillä näitä asiakkaiden ongelmia ja tarpeita. Se kykenee poimimaan niitä, löytämään niitä kipukohtia siinä vuorovaikutuksessa, jossa me käydään eri vaiheissa prosessia.

Ja hyvä ongelmanratkaisija, niin ehdottomasti sillä on kyky nähdä erilaisia näkökulmia. Se ei tuijota vain sitä omaa tuotetta ja palvelua ja sen näkökulmaa. Se kykenee näkemään asiakkaan näkökulman. Se kenties kykenee näkemään jopa asiakkaan asiakkaan näkökulman. Ja sen sillä on kyky myös löytää luovia ratkaisuja.

Osa ihmisistähän, puhutaan luovuudesta, on luontaisesti kenties jo vähän luovempia. Osa on opetellut luovuutta, osa on opetellut ajattelemaan asioita – kriittinen ajattelu, josta aikaisemmissa jaksoissa myös puhuttiin – osa kykenee ajattelemaan luovasti. Osalla on kenties onnistuttu esimiesten toimesta jopa vähän madaltamaan sitä luovuutta, jopa ehkä tappamaan se luovuus ihmisestä. Sekin on mahdollista.

Hyvä ongelmanratkaisija, se on aina valmis tekemään yhteistyötä sen asiakkaiden kanssa niiden ratkaisujen löytämiseksi ja ratkaisemiseksi.

Yli kymmenen vuotta sitten Rain Group teki tällaisen tutkimuksen, jossa tutkittiin yli 700 ostotapahtumaa ja käytiin yli kolmesataa keskustelua ostajien kanssa siitä, että mikä on on hyvä, mikä erottaa voittajan ja toiseksi tulleen myyjän. Ja siellä kymmenen tärkeimmän asian joukossa ei ollut hinta yhtenäkään kohtana. Mutta siellä oli se, että me koettiin, että me tehtiin tässä yhteistyötä. Siis asiakas koki, että myyjä tekee meidän kanssa tätä juttua, ei itselleen saadakseen kauppaa, vaan teki ratkaisi näitä ongelmia meidän kanssa.

Toinen kohta siellä oli, että myyjä oivallutti meitä, opasti ja ohjasi meitä. Hyvä ongelmaratkaisija tietysti myös kykenee vakuuttamaan asiakkaat niiden ratkaisujen eduista. Siis kykenee tuomaan pöytään erilaisia ratkaisumalleja, mutta kykenee vakuuttamaan omalla itsevarmuudellaan, omalla osaamisellaan ja omalla tekemisellään, että sun kannattas katsoo asiaa tästä näkökulmasta, jolloin tää ongelma ratkeaa ja tästä näkökulmasta tää juttu ratkee näin.

Se itsevarmuus myös siitä, että uskaltaa ehdottaa, uskaltaa kysyä kysymyksiä, uskaltaa tuoda erilaisia ongelmia ongelmien nimillä myös esiin sinne.

Ja sit se, että hyvä ongelmanratkaisija on myös sitoutunut auttamaan asiakkaita saavuttamaan ne omat tavoitteensa. Siis on sitoutunut auttamaan asiakasta saavuttamaan asiakkaan tavoitteita, joka tarkoittaa sitä, että myös myyjä tavoittaa saavuttaa ne omat tavoitteensa.

No, muutamia sellaisia vinkkejä tähän, että mitä sä voisit nyt niinkun tehdä, jotta sä voisit niitä ongelmienratkaisukykyä itsessäsi parantaa. Ja nyt nimenomaan myynnin näkökulmasta, koska Myyntikoulu-podcastihan tämä on.

Ensinnäkin tietysti on se, että ne vahvat kuuntelutaidot. Se on tärkeää. Jos et sä osaa kuunnella etkä seurata etkä katsoa, niin sä et myöskään löydä niitä ongelmia, niitä tilanteita, niitä mahdollisuuksia. Ja ne kuuntelutaidot on avain siihen, että me löydetään ne tarpeet, arvot, kivut ja haaveet. Ja ne haasteiden ymmärtäminen on sen kaiken löytämisen, niiden ratkaisujen löytämisen avain. Kuuntelutaidot.

Ja kuuntelutaidoissa tärkeetä tietysti on se, että kun se asiakas kertoo siitä ongelmastaan tai se kertoo omasta tilanteesta, niin kuuntele tarkasti, mutta älä missään nimessä keskeytä myöskään. Älä pelkää hiljaisuutta. Opettele kysymään hyviä avoimia kysymyksiä ja kuuntele. Ja varmista, että ne kaikki mahdolliset tarpeet ja ongelmat on löydetty siinä keskustelussa ja niitä sä saat syvennettyä kysymällä lisää selventäviä ja vahvistavia ja avoimia kysymyksiä.

Asiakas esimerkiksi vaikka nyt kertoo, että hänen nykyisen toimittajan palvelu ei toimi riittävän hyvin tai jopa sinun tuotteesi tai palvelusi ei toimi riittävän hyvin, niin se, että älä mee puolustuskannalle vaan pyydä heitä kertomaan miten se ongelma ilmenee ja milloin se on alkanut ja mitä hän on yrittänyt tehdä tämän ongelman ratkaistakseen.

Kuuntelutaidot, yllättäen kaikista tärkein asia, tai ei se yllättäen, mutta ehkä sinulle tai jollekin muulle saattaa tulla yllätyksenä, että se on itse asiassa tärkein. Sen sijaan, että sinun pitäisi tietää jotenkin, osata, sulla pitäisi olla myös asiakkaiden bisneksestä tai asiakkaiden asiakkaiden bisneksestä raju substanssiosaaminen. Se riittää, että osaat kysyä ja kuunnella.

Se, että on ne kuuntelutaidot, mutta se kysymystaidot, myös se, että älä koskaan oleta, että sä tiedät kaiken. Äläkä oleta, että asiakas tietää kaiken. Asiakaskaan ei välttämättä tiedä omasta bisneksestään tai tuotteestaan tai palvelustaan, jota se käyttää ylläpitääkseen ja luodakseen sitä bisnestä, asiakaskaan ei välttämättä ymmärrä.

Kysy siis asiakkaalta avoimia kysymyksiä, jotta saat lisätietoa niistä ongelmista ja niistä tarpeista. Ja se, että pyri pääsemään avoimilla kysymyksillä aina sinne juurisyyhyn. Ja tähän hyvä kysymys on miksi. Luo se tilanne asiakkaalle myös, että: "Sopiihan, että mä kysyn sulta ja selvitän. Ja mä kysyn nyt usein miksi, niin älä mene puolustuskannalle vaan kerro."

Ja siellä saattaa olla niitten kysymysten avulla, et sä selvität että mikä siellä se ongelma on ja mitkä on ne haasteet joita sä nyt kohtaa tässä näin kun tää vaikuttaa sulle tähän ja tähän ja mitä sä haluaisit saavuttaa tällä ja miten se toimis jos se toimis kunnolla, mitä siellä onkaan.

Sitten se, että kun me ollaan kysytty, me ollaan kuunneltu, niin tietysti se analysointi, ongelman analysointi. Ja se, että se on keskustelua. Se on käyntiä. Se on niiden erilaisten ideoiden ja ajatusten ja näkökulmien esille tuontia on se, että äläkä tyydy vain pelkästään niiden oireiden käsittelyyn, vaan sinne juurisyihin, et miks tää syntyy, mihinkä kaikkialle tää vaikuttaa, mitä se mitä se siellä tekee.

Vaikka myyntitilanteissa asiakas kertoo, että myyntitulokset on nyt vaikka laskenu ja sit kun te analysoitte sitä riittävästi niin se syy ei olekaan siellä, että myyjät on huonoja tai hinta on liian korkee. Siellä voi olla syy vaikka heikko markkinointi tai huono asiakaspalvelu tai myöhästynyt toimitus tai asennus tai väärä asennus tai mitä tahansa.

Ja myyjän taitoja on myös se, että sä pystyt kehittämään erilaisia ratkaisumalleja, useita ratkaisumalleja. Ja äläkä yleensä tyydy siihen ensimmäiseen, ihastu siihen ensimmäiseen malliin, mutta jälleen kerran se on keskustelua. "Hei, voisko tää olla näin?" "Ootko sä kokeillu tää?" "Mun ajatus on se, että jos tekisit näin tai näin niin se voisi jeesata sua täällä ja täällä."

Mitä tahansa se sit onkin, niin annan niille asiakkaille niitä vaihtoehtoja, vaikka se ei liittyisi just sun siihen tuotteeseen tai palveluun. Mitä enemmän sä autat, sitä isompi kiitollisuudenvelka sieltä syntyy.

Ja arvioi näitä tietysti aina ääneen ja mun mielestä se on hyvää keskustelua asiakkaan kanssa, että mitä ratkaisuja sä keksit ja näiden hyviä huonoja puolia, että täällä kenties voi johtaa tähän ja täällä taas tähän. Yksikään ratkaisu tuskin on sellaisia, että ne ratkoo kaikki ongelmat heti ja olisi täydellisiä. Ja niillä on kaikilla aina ne omat puolensa, mutta se on myyjän kykyä johdattaa asiakasta sillä polulla. Auttaa häntä eteenpäin, jotta häneltä poistuu mahdollisesti muut ostamisen esteet. Antaa kenties, se voi olla vaikka vain antaa asiakkaalle ideaa, miten hän pääsisi kehittämään vaikka nyt omaa myyntiään tai parantamaan omaa tuotantoa jollakin lailla.

Näissä kannattaisi aina tietysti käydä vähän läpi sitä, että no mitä tää saattas maksaa. Mitkä on ne kustannukset. Minkälaiset resurssit teillä on. Mikä on se aikaikkuna, jossa tää pitäs saada toimimaan ja niin edelleen. Ja ne hyvien ja huonojen puolien läpikäyminen yhdessä myös auttaa sitä asiakasta.

Mut sitte on myös se, että käyttää niiden ongelmien ratkaisuja, niin myös se, että kerro asiakkaalle, laita vaikka jälkikäteen, että hei sulla tuli tämmönen. Mun verkostosta löytyy tommone joka voi auttaa tuolla. Mutta ylipäätäänkin auta sitä asiakasta ostamaan. Joskus siellä on niitä sellaisia ongelmia, joita hän ei itse osaa ratkaista. Joskus se asiakas saattaa yksin tai tiimeineen olla niin jumissa ja sokeutunut sille omalle ajatusvirralle, että se sun tuoma ratkaisu saattaa olla tolkuttoman yksinkertainen.

Näitä esimerkkejä on matkan varrelta vaikka kuinka paljon siitä, että asiakas on tuskaillut jopa vuosikausia ongelmien kanssa ja kun toinen avaa suunsa, katsoo asiaa vähän eri kulmasta, antaa pari vinkkiä tai pari kontaktia, jolle soittaa, ne ongelmat lähtee pärvöttymään valtavalla vauhdilla auki. Ne ratkee vähän niinkuin itsestään, mutta vaaditaan se, että myyjä ylipäätäänkin ratkoo niitä ongelmia. Synnyttää riittävästi sitä kiitollisuudenvelkaa asiakkaalle, että sinä olet apu, sä erotut siitä massasta. Sinusta on jotain sellaista hyötyä, jota voi olla rahallakin jopa vaikea mitata. Sä oot kiinnostunut asiakkaasta ja hänen bisneksestään.

Ja kaikki ne myyjät, jotka käy luukuttamassa ovelta ruskeita pahvilaatikoita ja he ei ole kiinnostunut lainkaan miten asiakas saisi ne esimerkiksi ruskeat pahvilaatikot siirtymää hänelle rahavirraksi, ne häviää sen pelin sellaisen myyjän edessä, joka kykenee auttamaan ja erottumaan siitä isosta massasta. Ja ongelmienratkaisukyky on yksi niistä.

Luovuus, kyky nähdä asioita isommassa mittakaavassa. Kyky auttaa asiakasta etenemään ostopolulla poistaen niitä mahdollisia ostamisen esteitä ihan vain auttamalla, olemalla läsnä. Joskus pelkkä kuuntelu ja kysymyksetkin auttaa. Se on aikaa. Aika on rahaa, mutta se on investointi, joka sun kannattaa jokaikiseen myyntitilanteeseen mennä.

Mä haluaisin mielelläni kuulla sulta myös kommentteja, ajatuksia. Minkälaisia ongelmia sä olet ratkaissut asiakkailta, jotka on avanneet lopulta ne myyntihanat? Tai minkälaisia kiitollisuudenvelkoja sä olet onnistunut synnyttämään sun asiakkaissa ja ne on alkaneet tekemään sun puolesta sitä myyntityötä?

Sä voit lähettää meille kommenttisi, ajatuksesi tai ideasi, mielellään vaikka ääniviestinä tai vaikka tekstillä numeroon 040 418 0244. Siis 040 412 0244 tai laita sitten ihan perinteistä sähköpostia osoitteeseen kansli@myyntikoulu.fi.

Ja hei, jos sä haluat joka kuukausi oppia vähän lisää, vaikka ratkomaan niitä asiakkaiden ongelmia, niin mene osoitteeseen Myyntikoulu.fi ja sieltä etusivulta klikkaa Kahvitunti-koulutus. Kahvitunti-koulutus on nimensä mukaisesti kahvitunnin mittainen koulutus, joka ilmestyy kerran kuukaudessa. Kylkeen siellä tulee mukana palkitun Lehmus Roasteryn kahveja joka kuukausi eri kahvi. Tai jos sinä olet tee-ihmisiä, niin saat eri teen sieltä. Ja se kiikutetaan sulle omassa paketissaan toimistolle.

Meiltä tulee siis kahvitunnin mittainen koulutus, jossa joka kuukausi teemana on myynti. Pieniä asioita, joita sinä ja sun tiimi voitte viedä arkeen helposti, nopeasti ja per heti ja seuraavassa kuussa saat taas myös uuden. Ja kun tilaat nyt, niin saat myös kaikki aiemmat videokoulutukset jo käyttöösi heti! Kahvi tulee aina sitten seuraavassa kuussa pätkähtää sinulle postiin sieltä myös.

Kiitos kun olit mukana kuulemassa tätä podcast-jaksoa ongelmien ratkaisemisesta, joka on yksi myyjien taitopankissa ja seuraavalla viikolla menemme kenties uuteen aiheeseen. Kiitos tästä! Näihin kuviin ja tunnelmiin! Moi moi!

Hanki avaimet tulokselliseen myyntityöhön!
B2B-myyjän tehovalmennus alkaa 19.8.2024

Nälkä on myyjän tärkein motivaattori. Tienata tietysti pitää, eli tuoda leipää pöytään, mutta nyt puhutaan jostakin isommasta.

Perinteisesti myyjän ammattiin yhdistetään rahan nälkä – kovia myyntilukemia, kenties firman kovimpia jokaisen oletetaan tavoittelevan. Ja mikäs siinä, myyjän tehtävähän on tuoda rahaa taloon. Tulokseen tuijottaminen ei kuitenkaan tuo tulosta.

Se ratkaiseva nälkä myyjällekin on sittenkin kehittyminen. Into pitää mieli ja silmät avoinna, halu tulla aina vain paremmaksi. Parempi tekeminen on se, mikä tuo kasvun myös euroihin.
 
Oletpa sitten veteraani, vuosien kokemus vyöllä tai vasta-alkaja hakemassa ensimmäisiä kauppojasi, tämä valmennus vie sinut eteenpäin kohti tavoitteitasi.